JABATAN PENGAJIAN MELAYU,
IPG Tengku Ampuan Afzan,
Kuala Lipis, Pahang.
Minggu : 9
Subjek : BBM 3105 Pengajaran dan
Pembelajaran Bahasa Melayu
Berbantukan Komputer
Tempat : Makmal 4, Jabatan Teknologi Pendidikan
Topik : Pengajaran Bahasa Melayu Secara Dalam Talian (online) dan
Luar Talian (offline)
Tarikh :25/02/13-27/02/13 ( digantikan
pada 25/02/13-01/03/13)
Masa :
|
|||
Bil.
|
Perkara
|
Catatan
|
|
1.
|
Melaksanakan
simulasi pengajaran dalam talian
Soalan
1.1 Apakah
yang dimaksudkan pengajaran dalam
talian dan luar talian?
1.2 Huraikan
perkara-perkara berikut:
a) TMK untuk
Pembelajaran Tutorial
b) TMK untuk
Pembelajaran Penerokaan
Sumber Rujukan
:
|
||
Tarikh :
Masa :
|
|||
Bil.
|
Perkara
|
Catatan
|
|
1.
|
Tugasan :
Hasilkan satu simulasi pengajaran atas talian.
(Rujuk modul BMM3105 Program
pensiswazahan Guru – PPG)
|
||
2.
|
Rumusan:
|
||
Tanda Tangan Pelajar Tanda Tangan
Pensyarah
.............................................. ...................................................
Tarikh : ......................................
|
|||
Soalan 1 : Apakah yang dimaksudkan
pengajaran dalam talian dan luar talian?
Jawapan :
Pengajaran secara atas talian merupakan pengajaran yang
diajar yang menggunakan kemudahan internet iaitu berhubung dengan internet.
Pengajaran ini dilakukan secara langsung menggunakan bahan-bahan yang terdapat
dalam internet .
Berbeza pula dengan pengajaran luar talian yang boleh
didefinisikan sebagai “offline”. dimana tiada penggunaan internet tetapi boleh
digunakan hal ini bermaksud pengajaran tersebut menggunakan bahan dari
internet. Namun ia tidak menggunakan secara langsung daripada hubungan dengan
internet.
Seringkali bahan luar talian ini didapati dengan cara
memuat turun dan disimpan di dalam sati fail. Kebiasaannya, kaedah ini
digunakan selepas terdapatnya kekangan untuk menyambung talian ke komputer
pengguna.
Kelebihan pengajaran secara talian :
i) Dapat mengekses bahan
dengan cepat.
ii) Kepelbagaian bahan
iii)Dapat meningkatkan
kemahiran ICT.
Bahan yang boleh didapati dari internet ialah :
I) audio
Ii) gambar
Iii) video
Iv) teks dan dokumen
V) permainan
Soalan
2 : Huraikan perkara-perkara berikut:
A) TMK untuk Pembelajaran Tutorial
B) TMK untuk Pembelajaran
Penerokaan
Jawapan
:
Apa Maksud ICT Untuk
Pembelajaran Penerokaan?
Penggunaan ICT untuk pembelajaran penerokaan berlaku
apabila ICT digunakan sebagai medium untuk:
• Mencari dan mengakses maklumat daripada cd-rom, internet,
portal maklumat dan sebagainya.
• Mengalami,
mempelajari dan mengkaji sesuatu fenomena secara simulasi.
• Melihat demontrasi sesuatu kejadian yang urutan babaknya
boleh dikawal oleh murid.
Dalam pembelajaran penerokaan, murid boleh mengawal dan
menentukan maklumat yang diterima melalui ICT. Ini berbeza dengan pembelajaran
tutorial di mana murid hanya menerima bahan pelajaran yang dikawal dan
ditentukan oleh sistem.
Bagaimana ICT Diguna
Untuk Pembelajaran Penerokaan?
·
Pendekatan ini serasi
dan menyokong pendekatan constructivism, iaitu teori pembelajaran yang member
penekanan kepada pemikiran kritis, penyelesaian masalah, pengalaman
pembelajaran yang autentik, dan pengetahuan yang dibina melalui interaksi
sosial. Sebagai contoh;
·
Murid-murid di dalam
kelas Geografi, boleh merujuk kepada World Facts Book di laman web Central
Intelligence Agency (CIA) atau merujuk kepada ensaiklopedia dalam talian
seperti Encarta. Simulasi maya pembedahan katak Virtual Frog Disection Kit
Version 2.0 yang dibangunkan oleh Lawrence Berkley National Laboratory boleh
digunakan di dalam kelas Biologi. Capaian juga boleh dibuat di rumah, untuk
tujuan ulangkaji.
·
Bagi mengatasi
masalah kelambatan capaian, guru boleh meminta bantuan guru yang mahir komputer
untuk membuat pendua (mirror) kandungan laman ini ke dalam cakera keras
tempatan dengan menggunakan perisian pendua web seperti WinHTTrack. ( atau
untuk mendownload program tersebut di )
·
Selain daripada
mengakses maklumat terus daripada Internet, guru juga boleh menggunakan
maklumat yang disimpan di dalam CD-ROM seperti ensaiklopedia, pangkalan data,
dan lain-lain maklumat yang boleh diperolehi di pasaran.
·
Guru perlu mengawal
masa kerana pembelajaran penorakaan mungkin memakan masa yang terlalu panjang.
Apa Situasi Yang
Sesuai Untuk Mengguna Pendekatan Ini?
ICT sesuai digunakan untuk pembelajaran penerokaan dalam
situasi:
• pembelajaran
yang berbentuk inkuari penemuan.
• pembelajaran yang menjurus kepada penyelesaian masalah
kehidupan sebenar.
• aktiviti
yang berkaitan Kajian Masa Depan.
• aktiviti
pembelajaran yang berbentuk simulasi.
Apa Kelebihan
Mengguna ICT Untuk Pembelajaran Penerokaan?
• Memberi peluang kepada murid untuk menentukan haluan dan
kemajuan pembelajaran masing-masing.
• Mendorong
murid terlibat secara lebih aktif dalam pembelajaran.
• Memberi peluang kepada murid untuk menangani masalah
sebenar di dalam kelas.
• Memberi peluang kepada guru menerapkan teori pembelajaran
moden seperti constructivism, multiple intelligence dan lain-lain.
Apa maksud ICT untuk
Pembelajaran Tutorial
·
ICT merupakan kaedah
pembelajaran tutorial yang digunakan untuk menyampaikan kandungan pelajaran
berdasarkan urutan yang telah ditetapkan. Pembelajaran tutorial adalah seperti:
§ Pembelajaran ekspositori.
§ Demonstrasi sesuatu fenomena yang dipaparkan dan dikawal
urutan babaknya oleh sistem.
§ Latihan dan latih tubi yang disampai dan dikawal oleh
sistem.
Bagaimana ICT
Digunakan untuk Pembelajaran Tutorial
·
Computer Assisted
Instruction adalah (CAI) digunakan untuk menggambarkan penggunaan komputer
dalam pengajaran dan pembelajaran. Perkembangan ICT dan perisian kursus yang
ada pada hari ini kebanyakannya berciri multimedia. Penggunaan istilah
Intelligent Computer Assisted Instruction atau Intelligent Tutoring System pula
digunakan. Perubahan ini amat seiring dengan perkembangan yang berlaku dalam
reka bentuk perisian pendidikan yang berciri kecerdasan. Setiap perisian
pendidikan mengandungi satu atau lebih daripada komponen berikut :
§ mempersembahkan maklumat.
§ menilai pencapaian.
§ membimbing.
§ menyediakan dan memberi latihan.
·
Menurut Clack dan Sun
(1996), kebanyakan perisian pendidikan yang digunakan semasa pembelajaran
tutorial telah dicipta berdasarkan kepada model tradisional pengajaran dan
pembelajaran, model transmisi, yang melibatkan guru sebagai penyampai maklumat
dan murid sebagai penerima. Perisian pendidikan seperti ini lebih mudah diadaptasi
oleh guru.
Sebelum
mengadaptasikan pendekatan ini, beberapa perkara yang harus pertimbangan.
Di antaranya adalah:
ü Mempunyai perisian pendidikan yang sesuai.
ü Memastikan guru terlebih dahulu menilai setiap perisian
pendidikan yang hendak digunakan.
ü Mempunyai peralatan ICT yang sesuai untuk melaksanakan
perisian.
ü Mempunyai kemahiran mengendali peralatan ICT.
ü Mempunyai pengetahuan yang luas tentang perkembangan ICT.
ü Lokasi peralatan ICT (dalam kelas atau di luar kelas).
ü Penggunaan secara berkumpulan atau individu.
ü Penggunaan di dalam atau di luar waktu persekolahan
Selain daripada itu, kesilapan dalam memberikan
pertimbangan boleh mengakibat pembaziran masa dan tenaga, menghalang penggunaan
kemudahan ICT yang lebih produktif, penyalahgunaan kemudahan ICT dan ia juga
mengakibatkan lebih banyak masa diperlukan oleh pelajar untuk belajar sesuatu
bidang ilmu.
No comments:
Post a Comment