TOPIK 12


JABATAN PENGAJIAN MELAYU,
IPG Tengku Ampuan  Afzan,
Kuala Lipis, Pahang.
Minggu          : 15
Subjek           : BBM 3105 Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
  Berbantukan Komputer
Tempat          : Makmal Bahasa
Topik             12        : Menggunakan Alat Pengarangan dalam Pengajaran Bahasa
  Melayu
·         Menggunakan alat pengarangan dalam mencapai kemahiran bahasa sukatan pelajaran Bahasa Melayu sekolah rendah
·         Aplikasi penyuntingan bahan Bahasa Melayu dengan menggunakan alat pengarangan
·          
Tarikh            : 08/04/13-10/04/13 (digantikan pada 08/04/13-11/04/13)
                                                                                   10/04/13-12/04/13)
Masa              :
Bil.
Perkara
Catatan
1.
Soalan:

1.1    Apakah yang dimaksudkan dengan alat
pengarangan multimedia?

1.2    Apakah kepentingan alat pengarangan multimedia dalam pengajaran Bahasa Melayu dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

1.3    Berikan contoh-contoh (perisian) alat pengarangan multimedia yang boleh digunakan dalam penghasilan bahan pengajaran.


Sumber Rujukan:

Tarikh            :
Masa              : 
Bil.
Perkara
Catatan
1.
1.1 Hasilkan satu bahan pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Bahasa Melayu dengan menggunakan perisian Hot Potatoes.















                                                                                      

Tanda Tangan Pelajar                                Tanda Tangan Pensyarah

 ..............................................                     ...................................................
(                                                      )              (                                                          )


Tarikh : ......................................



Soalan           : 1. Apakah yang dimaksudkan dengan alat pengarangan multimedia?

Jawapan        :

PENGENALAN
*      Alat pengarangan merupakan alat yang bertanggungjawap untuk menggabungkan  data supaya ia dapat dipersembahkan untuk pembelajaran, latihan mahupun untuk hiburan.
*      Pengarangan (authoring) merujuk kepada pengaturcaraan yang dibuat oleh bukan pengaturcara (programming by non-programmers).
*      Alat pengarangan merujuk kepada perisian yang akan digunakan.

4 PERSPEKTIF ALAT PENGARANGAN
ALATAN (TOOLS)
·         Pakej perisian yang mengarang produk multimedia.
·         Termasuk pengaturcaraan (C++) dan perisian grafik (Photoshop).
PRODUK (ATAU APLIKASI)
·         Hasil dari gabungan kandungan/prosidur dengan menggunakan alat pengarangan.
PEMBANGUN
·         Pengaturcara (programmer), pengarang (author) multimedia dan pereka (designer) produk multimedia.
PENGGUNA
·         Pelanggan yang menggunakan produk multimedia.
PEMILIHAN ALATAN MULTIMEDIA
·         Alat pengarangan bagi multimedia adalah berbeza-beza dari aplikasi pemproses kata yang mudah sehinggalah ke persekitaran multimedia yang kompleks.
·         Pemilihan alat untuk membangunkan produk multimedia bergantung kepada bilangan keperluan yang dikehendaki oleh pengguna.

KRITERIA PEMILIHAN ALATAN
FUNGSI
·         Pemahaman yang lengkap bagaimana produk akan terhasil, selalunya bergantung kepada padangan dari pengguna.
KANDUNGAN
·         Format, bilangan atau jenis data yang akan digunakan di dalam produk tersebut.
PERKAKASAN
·         Platform perkakasan yang dijangka untuk ‘run’ produk.
·         Ia juga meliputi keperluan paparan dan juga kemudahan audio dan video.
PERISIAN
·         Keperluan perisian seperti system pengendalian (operating system) ataupun antaramuka dengan perisian lain seperti pangkalan data.
PERSEMBAHAN
·         Kelajuan dan keberkesanan yang dijangka semasa menggunakan produk.
·         Selalunya memerlukan ruang storan yang besar kerana menyimpan data yang terdiri dari pelbagai media.
ANTARAMUKA PENGGUNA
·         ‘screen layout’, persembahan data, kedudukan kawalan dan visual kepada pengguna.
·         Anataramuka pengguna bergantung kepada kebolehan pengguna itu sendiri.
·         Jadi, pembangun perlu tahu setakat mana pengetahuan atau kemahiran pengguna.
·         Jika pengguna kurang mempunyai pengetahuna komputer, antaramuka mestilah mudah dan ringkas.
PANGKALAN DATA
·         Pembangun perlu tentukan samada produk memerlukan pangkalan data atau tidak.
·         Ini selalu bergantung kepada bilangan data yang perlu disimpan di dalam produk.
LARIAN (EXECUTION)
·         Larian merupakan proses yang mengawal persembahan dan jujukan aplikasi.
·         2 aspek penting : perkakasan dan perisian.
·         Perkakasan memerlukan ingatan yang besar dan kelajuan pemproses yang tinggi.
·         Manakala perisian pula sering bertukar versi dan cepat berkembang.
·         Selalunya ia merupakan aturcara komputer aras tinggi

‘MAINTENANCE AND UPDATE’
·         Kebanyakan produk multimedia sentiasa berubah dan dikemaskini kandunganya.
·         Maka ia memerlukan sokongan sepanjang masa supaya pengguna tidak bertukar ke produk yang lain.

CIRI ALATAN MULTIMEDIA
MUKA (PAGE)
·         Muka disini mempunyai istilah yang berbeza bergantung kepada produk yang digunakan.
·         Antara istilah lain yang biasa digunakan ialah bingkai (frame), pentas (stage), template ataupun tertingkap (window).
·         Muka berperanan sebagai bekas (container) untuk objek lain seperti teks, grafik atau kawalan (eg : buttons).
·         Selalunya ia berupaya menyediakan kesan (effects) pada paparan seperti ‘fade in/out’ pada skrin.
KAWALAN
·         Kawalan membenarkan pengguna untuk berinteraksi dengan produk.
·         Kawalan juga digunakan untuk menguruskan aliran data, mengumpul data ataupun menguruskan objek seperti ‘zooming’ dan kawalan video.
DATA
·         Data bergantung kepada alat pengarangan yang digunakan.
·         Data akan disimpan sebagai sebahagian daripada aplikasi atau sebagai fail luar yang akan dicapai apabila program dilarikan.
·         Data yang disimpan di dalm apliaksi dapat dicapai dengan lebih pantas berbanding dengan yang disimpan di luar aplikasi.
·         Tetapi data yang disimpan di luar memerlukan masa yang singkat untuk memulakan program.
·         Lagi kebaikan penggunaan data luaran ialah jika pengemaskinian dilakukan, ia tidak akan melibatkan laat pengarangan langsung.

No comments:

Post a Comment