TOPIK 5


JABATAN PENGAJIAN MELAYU,
IPG Tengku Ampuan  Afzan,
Kuala Lipis, Pahang.
Minggu          :
Subjek           : BBM 3105 Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
  Berbantukan Komputer
Tempat          : Makmal_____, Jabatan Teknologi Pendidikan
Topik                         : Membina dan Menggunakan Tapak dan Laman Web Pengajaran
  dan PembelajaranBagi Subjek Bahasa Melayu
  Berbantukan Komputer

Tarikh            :
Masa              :
Bil.
Perkara
Catatan

1.

Tapak Pembelajaran boleh diwujudkan sama ada melalui :

a. Laman web atau blog secara capaian on-line  internet.

b. Perisian Microsoft Power Point dengan capaian hyperlink

Tugasan 1.
Membina tapak pembelajaran dengan menggunakan laman web atau blog.

Soalan 1 :
i. Apakah perbezaan dan persamaan antara laman web
  dengan blog?

Sumber Rujukan :

Tarikh            :
Masa              : 

Bil.
Perkara
Catatan
1.
Tugasan 2.
Membina tapak pembelajaran dengan menggunakan perisian Microsft Power Point

Soalan 2:
Jelaskan pemahaman anda tentang penggunaan Prinsip CASPER dalam persembahan Power Point.

Sumber Rujukan;



Rumusan:





























Tanda Tangan Pelajar                            Tanda Tangan Pensyarah

 ..............................................                     ...................................................
(                                                        )                    (                                                      )


Tarikh : .....................................






Soalan           :  i. Apakah perbezaan dan persamaan antara laman web
                          dengan blog?

Jawapan        :
BLOG
·         Blog adalah singkatan kepada Web-log. Log pada kata dasarnya adalah catatan samada dalam frekuensi sekali sesaat, sekali seminit, sekali sejam, sekali sehari, sekali seminggu dan sebagainya. Ia merupakan satu catatan diary didalam media elektronik berasaskan Internet.  Blog sesuai digunakan oleh mereka yang bukannya terdiri daripada golongan berlatarbelakangkan IT.  Blog mempunyai rekabentuk yang ringkas dengan pemilihan tema yang sesuai. Kebiasaannya lebih ringkas sesebuah tema Blog itu, akan mempercepatkan proses muat-turun imej dan sebagainya.  Aktiviti mengemaskini blog dipanggil “blogging” manakala orang yang mengemaskini blog dipanggil “blogger”.
WEBSITE
·         Satu atau lebih fail atau lebih dikenali sebagai mukasurat (page) yang disimpan dalam server komputer. Capaian adalah menerusi Internet.  Setiap Web site mempunyai muka surat pertama yang disebut “Home Page” yang memaparkan maksud laman Web tersebut. Mukasurat-mukasurat ini kemudian disambung antara satu sama lain membentuk satu rangkaian yang berakhir dengan persembahan maklumat kepada pelayar Web.  Dengan menggunakan pelayar web,anda boleh membaca dan melihat sesuatu halaman yang mengandungi tulisan, gambar, video dan lain-lain multimedia yang menghubungkan diantara mereka dengan menggunakan jaringan (hyperlinks).  Laman Web lebih sukar untuk dikemaskini dan kebiasaannya ia memaparkan maklumat-maklumat berbentuk statik. 


Soalan 2:

Jelaskan pemahaman anda tentang penggunaan Prinsip CASPER dalam persembahan Power Point.

CASPER??? Apa itu CASPER itu sebenarnya. CASPER ini sebenarnya adalah satu teknik dalam membina persembahan elektronik powerpoint yang meliputi penyusunan media seperti teks, grafik, animasi dan video. Teknik ini penting untuk menghasilkan satu persembahan yang menarik, berkesan dan dapat merangsang perhatian dan minat pengguna terhadap persembahan yang ingin disampaikan. Singkatan perkataan CASPER sebenarnya bermaksud contrast, alignment, simplicity Proximity (Berhampiran), Emphasis (Penekanan), Repetition (Pengulangan).

Contrast (Pebezaan yang Ketara)
·         Bagi menunjukkan perbezaan antara dua objek, pembangun perisian perlulah memilih warna yang kontra (warna gelap dengan warna terang). Kontra juga digunakan untuk membezakan antara unsur dengan latar belakang paparan. Selain daripada membezakan dua item yang berlainan, kontra adalah salah satu cara yang paling berkesan untuk menambahkan tarikan atau perhatian terhadap sesuatu reka bentuk.Selain daripada perbezaan warna, kontra juga boleh ditonjolkan dengan perbezaan font, objek besar dan kecil, garis halus dengan kasar, tekstur licin dengan kasar, unsur mendatar dengan menegak, garis berjauhan denganberdekatan dan grafik kecil dengan besar.
(ii) Alignment (Susunan Lurus)
·         Dalam prinsip alignment, setiap item yang hendak diletakkan dalam muka perisian perlulah seimbang dengan muka perisian agar kelihatan menarik. Pembangun perisian seharusnya pandai menyusun item-item yang ingin dipersembahkan supaya ia kelihatan seimbang. Dengan kata lain, dalamprinsip Alignment, item perlu disusun supaya tidak janggal. Item jugaperlu mempunyai kaitan secara visual antara satu sama lain di setiap paparan perisian.
(iii) Simplicity (Mudah)
·         Grafik dan animasi perlu ringkas dan dapat merangsangkan pengguna memahami maksud yang hendak disampaikan. Dengan kata lain sesuatu bahan grafik dan bahan yang diletakkan di atas muka perisian seharusnya dapat memudahkan penerokaan dan merangsangkan pemikiran. Visual yang dipilih perlulah ringkas, bersesuaian dengan pengguna dan mudah difahami. Dengan kata lain, penggunaan grafik dan elemen media dalamperisian yang dibina perlulah membantu pengguna melayari perisian dengan mudah. Sekeping gambar yang ringkas contohnya, lebih bermakna dari teks yang panjang lebar.
(iv) Proximity (Berhampiran)
·         Dalam prinsip proximity item yang digunakan dalam muka perisian perlulah dikumpulkan pada satu kawasan, supaya pengguna dapat melihat kesinambungan yang wujud antara item. Pengumpulan item membuatkan pengguna merasa selesa kerana item-item yang berkaitan dilihat sebagai satu kumpulan dan tidak terpisah-pisah. Oleh yang demikian, elemen ini akan menjadi satu unit visual daripada beberapa unit terpisah.
(v) Emphasis (Penekanan)
·         Pembangun perisian perlu menggunakan cara tertentu bagi memberi penekanan terhadap perkara yang dirasakan penting. Pelbagai cara digunakan oleh pembangun perisian untuk menarik perhatian pengguna.  Namun begitu adalah dinasihati supaya pembangun perisian tidak menggunakan terlalu banyak elemen sampingan untuk menarik perhatian pengguna, yang mana akan menyebabkan tumpuan pengguna lebih kepada elemen sampingan.
(vi) Repetition (Pengulangan)
·         Dalam prinsip repetition terdapat satu piawai antara muka perisian supaya pengguna akan dapat mentafsir dan memahami dengan mudah arahan yang diberikan oleh perisian. Pengulangan menggunakan persembahan media yang berlainan akan membantu pemahaman pengguna. Ini adalah kerana pengguna perisian terdiri daripada mereka yang mempunyai kecenderungan yang terhadap media.Pembangun perisian boleh menggunakan perulangan media teks, audio, grafik dan video untuk menyampaikan mesej yang sama.
































































































































No comments:

Post a Comment