TOPIK 2


JABATAN PENGAJIAN MELAYU,
IPG Tengku Ampuan  Afzan,
Kuala Lipis, Pahang.
Minggu          : 2
Subjek           : BMM 3105 Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
  Berbantukan Komputer
Tempat          : Makmal 3, Jabatan Teknologi Pendidikan
Topik             :Menggunakan Internet, Enjin Pencari Bahan dalam Pengajaran dan                 Pembelajaran Bahasa Melayu
-       Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik dan teks.
-       Mengumpul bahan daripada Internet ke dalam folder berdasarkan kemahiran bahasa.
Tarikh            : 07/01/2013
Masa              : 10.30-1.30 PTG
Bil.
Perkara
Catatan
1.
1.1        Mendapatkan bahan pembelajaran Bahasa Melayu dengan melayari internet.
1.2        Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik dan teks.
         Membina sub folder bagi Topik 2
-         Folder Audio
-         Folder Video
-         Folder Grafik
-         Folder Teks
-         Folder Animasi
-         Folder laman web
1.3        Soalan: Apakah yang dimaksudkan dengan perkara
             berikut?
i.       Audio
ii.      Video
iii.    Grafik
iv.    Teks
v.      Animasi
vi.    Laman Web


Lampiran             : Rujuk Folder Audio, Video, Grafik, Teks,
                              Animasi dan Laman Web



Tarikh            :
Masa              :
Bil.
Perkara
Catatan
1.

1.1 Mengumpul bahan daripada Internet ke dalam folder
      berdasarkan kemahiran bahasa.
a)    Kemahiran mendengar.
b)    Kemahiran bertutur.
c)    Kemahiran membaca.
d)    Kemahiran menulis.

1.2 Pembentangan individu yang didapati hasil pembelajaran
      Topik 1, iaitu :


3.
Rumusan :









Tanda Tangan Pelajar                                Tanda Tangan Pensyarah
.......................................................                    ............................................................
(                                                       )                   (                                                       )

Tarikh : ......................................




-          
1.1        Soalan: 
          Apakah yang dimaksudkan dengan perkara berikut?
i.       Audio
ii.      Video
iii.     Grafik
iv.     Teks
v.      Animasi
vi.     Laman Web

Jawapan        : Soalan 1.1
i.      Audio
Perakaman dan pengeluaran semula bunyi ialah inskripsi dan penciptaan semula elektrik atau mekanik gelombang bunyi yang biasanya digunakan untuk suara atau untuk muzik.Elemen audio merujuk kepada rakaman bunyi, suara dan muzik yang mengeluarkan kesan bunyi daripada penghasilan gelombang melalui udara. Penggunaannya mampu menjadi daya penarik yang berkesan untuk menarik perhatian seseorang bagi memudahkan penerangan dan penjelasan kepada sesuatu makluamt atau informasi.

ii.    Video
Video (berasal daripada perkataan Latin, “saya lihat”) ialah teknologi memproses isyarat elektronik bagi menghasilkan gambar bergerak. Aplikasi umum dari teknologi video adalah televisyen, namun ia selalu juga digunakan dalam bidang saintifik.  Dalam kata lain, video adalah teknologi untuk menangkap, merakam, memproses, mentransmisikan dan menata ulang gambar bergerak. Video juga dikatakan sebagai gabungan gambar-gambar mati yang dibaca berurutan dalam suatu waktu dengan kecepatan tertentu. Gambar-gambar yang digabung tersebut dinamakan frame dan kecepatan pembacaan gambar disebut dengan frame rate. Semakin besar nilai frame rate maka akan semakin halus pergerakan yang ditampilkan.Video adalah merupakan satu medium yang berkesan untuk menyampaikan satu persembahan atau maklumat.  Video dapat dibahagikan kepada dua jenis iaitu video analog dan video digital.Video analog merupakan video yang diaplikasikan dalam bentuk isyarat video televisyen, video tape, dan filem. Manakala video digital pula merupakan video yang diaplikasikan melalui isyarat video analog yang telah didigitalkan dalam bentuk format numerik.

iii.   Grafik
Grafik (berasal dari perkataan Greek γραφικός) merupakan persembahan visual yang ditunjukkan pada permukaan seperti dinding, kanvas, skrin komputer, kertas, papan untuk tujuan jenama, pemberitahuan, ilustrasi atau hiburan.
Contoh grafik ialah gambar foto, lukisan, seni tanpa ton,  graf,  tipografi,  nombor,  simbol, reka bentuk geometri, peta, lukisan kejuruteraan  atau imej lain. Grafik selalunya menggabungkan teks,  ilustrasi dan warnaGrafik merupakan medium yang digunakan untuk menyampaikan maklumat secara berkesan. Grafik merupakan lukisan atau gambar pegun yang statik serta tidak bergerak. Terdapat dua jenis bentuk grafik iaitu grafik vektor dan grafik bitmap. Format fail yang mewakili grafik adalah GIF (Grafik Interchange Format), JPEG (Joint Photograhic Expert Group) dan GIF (Graphic Interchange Format). Aplikasi yang digunakan dalam grafik mampu untuk menarik perhatian serta menimbulkan rasa ingin lebih mendekati cara penyampaian yang disampaikan melalui bahan grafik tersebut.  Grafik mempunyai elemen-elemen tertentu seperti garisan yang memberikan penekanan kepada sesuatu mesej yang ingin disampaikan. Seterusnya dari segi bentuk yang mampu memberikan kesan khas dan minat kepada persembahan. Elemen seterusnya iaitu ruang yang memberi kesan yang baik kepada sesuatu paparan berperanan untuk mengibangi sesuatu persembahan agar seimbang serta tidak terlalu padat.

iv.   Teks
TEKS bermaksud Texas Essential Knowledge and Skills merupakan kurikulum rasmi K-12 oleh negara Texas dan kurikulum tersebut merupakan keperluan untuk setiap kursus yang ditawarkan. Negara tersebut telah menstandardkan ukuran pencapaian bagi setiap pengetahuan dan kemahiran yang telah digariskan dalam kurikulum ini.  Dalam satu sistem multimedia interaktif, teks turut memainkan peranan yang penting dalam menyalurkan sesuatu informasi kepada pengguna. Teks merupakan elemen multimedia yang menjadi dasar untuk menyampaikan informasi, karana teks adalah jenis data yang paling sederhana dan memerlukan tempat penyimpanan yang paling kecil. Teks merupakan cara yang paling efektif dalam mengemukakan idea-idea kepada pengguna, sehingga penyampaian informasi akan lebih mudah difahami oleh masyarakat. Jenis-jenis teks seperti Printed Text, iaitu teks yang dihasilkan oleh word processor atau word editor.  Scanned Text iaitu teks yang dihasilkan melalui proses scanning tanpa pengeditan dan Hypertext iaitu jenis teks yang memberikan link ke suatu tempat / meloncat ke topik tertentu.
v.    Animasi
Animasi ialah paparan pantas susunan imej-imej seni 2-D atau posisi model agar menghasilkan ilusi gerakan. Animasi ialah sejenis ilusi optik  pergerakan  disebabkan kejadian penerusan penglihatan, dan boleh dihasilkan dan didemonstrasi dalam pelbagai cara. Kaedah persembahan animasi yang paling laris ialah sebagai program wayang gambar atau video, namun juga terdapat cara-cara lain untuk mempersembahkan karya animasi.  Animasi mampu menyampaikan sesuatu konsep yang kompleks secara visual dan juga dinamik. Animasi adalah simulasi gerakan yang dihasilkan dengan menayangkan rentetan frame ke layer. Frame adalah satu gambar tunggal pada rentetan gambar yang membentuk animasi. Menurut Foley, Van Dam, Feiner dan Hughes (1997, p1057) Animate adalah untuk membuat sesuatu hidup, sebagian orang mengira bahawa animasi itu sama dengan motion (gerakan), tetapi animasi mencakup semua yang mengandung efek visual sehingga animasi mencakup perubahan posisi terhadap waktu, bentuk, warna, struktur, tekstur dari sebuah objek, posisi kamera, pencahayaan, orientasi dan fokus dan perubahan dalam teknik rendering.

vi.   Laman Web
Laman sesawang ialah dokumen berisikam maklumat yang boleh dilawati di Jaringan Sejagat menggunakan pelayar web. Dokumen ini biasanya dihasilkan dalam bentuk HTML atau XHTML, dan biasanya mempunyai pautan-pautan ke laman lain pula. Laman web ialah dokumen elektronik yang mendandunggi teks, grafik, audio, video dan animasi yang mempunyai hubungan (link) dengan laman web yang lain.  Tapak web dipanggil ’home page , muka surat pertama web dinamakan dengan ’index’ dan nama panggilan web dipanggil ’domain name’.Ciri-ciri laman web yang menarik ialah ia mudah dibaca, mesra pengguna, tidak terlalu banyak gambar, animasi dan bunyi.  Pengarangan laman web hendaklah sesuai dengan fungsinya.  Penggumaan grafik yang banyak akan menyebabkan laman web akan susah untuk dilayari.  Antara Program yang biasa diguna untuk pengarangan Laman Web ialah, Micrisoft FrontPage, Adobe PageMill, Macromedia Dreamweav.














No comments:

Post a Comment