JABATAN PENGAJIAN MELAYU,
IPG Tengku Ampuan Afzan,
Kuala Lipis, Pahang.
Minggu : 2
Subjek : BMM 3105 Pengajaran dan
Pembelajaran Bahasa Melayu
Berbantukan Komputer
Tempat : Makmal 3, Jabatan Teknologi Pendidikan
Topik :Menggunakan Internet, Enjin Pencari Bahan dalam
Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
-
Mengumpul
dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik dan teks.
-
Mengumpul bahan daripada Internet ke dalam folder berdasarkan
kemahiran bahasa.
Tarikh : 07/01/2013
Masa : 10.30-1.30 PTG
|
|||
Bil.
|
Perkara
|
Catatan
|
|
1.
|
1.1
Mendapatkan bahan pembelajaran Bahasa Melayu dengan
melayari internet.
1.2
Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video,
grafik dan teks.
Membina sub folder bagi Topik 2
-
Folder Audio
-
Folder Video
-
Folder Grafik
-
Folder Teks
-
Folder Animasi
-
Folder laman web
1.3
Soalan: Apakah yang dimaksudkan dengan perkara
berikut?
i.
Audio
ii.
Video
iii. Grafik
iv. Teks
v.
Animasi
vi. Laman
Web
Lampiran
: Rujuk Folder Audio, Video,
Grafik, Teks,
Animasi dan
Laman Web
|
||
Tarikh :
Masa :
|
|||
Bil.
|
Perkara
|
Catatan
|
|
1.
|
1.1 Mengumpul bahan daripada Internet
ke dalam folder
berdasarkan kemahiran bahasa.
a) Kemahiran mendengar.
b) Kemahiran bertutur.
c) Kemahiran membaca.
d) Kemahiran menulis.
1.2 Pembentangan individu yang didapati hasil
pembelajaran
Topik 1,
iaitu :
|
||
3.
|
Rumusan :
|
||
Tanda Tangan Pelajar Tanda Tangan
Pensyarah
....................................................... ............................................................
(
) (
)
Tarikh : ......................................
|
|||
-
1.1
Soalan:
Apakah yang dimaksudkan dengan perkara berikut?
i.
Audio
ii.
Video
iii.
Grafik
iv.
Teks
v.
Animasi
vi.
Laman Web
Jawapan : Soalan
1.1
i. Audio
Perakaman dan pengeluaran semula bunyi ialah inskripsi dan
penciptaan semula elektrik atau mekanik gelombang bunyi yang biasanya digunakan
untuk suara atau untuk muzik.Elemen audio merujuk
kepada rakaman bunyi, suara dan muzik yang mengeluarkan kesan bunyi daripada
penghasilan gelombang melalui udara. Penggunaannya mampu menjadi daya penarik
yang berkesan untuk menarik perhatian seseorang bagi memudahkan penerangan dan
penjelasan kepada sesuatu makluamt atau informasi.
ii. Video
Video
(berasal daripada perkataan Latin, “saya lihat”) ialah teknologi memproses
isyarat elektronik bagi menghasilkan gambar bergerak. Aplikasi umum dari
teknologi video adalah televisyen, namun ia selalu juga digunakan dalam bidang
saintifik. Dalam
kata lain, video adalah teknologi untuk menangkap, merakam, memproses,
mentransmisikan dan menata ulang gambar bergerak. Video juga dikatakan sebagai
gabungan gambar-gambar mati yang dibaca berurutan dalam suatu waktu dengan kecepatan
tertentu. Gambar-gambar yang digabung tersebut dinamakan frame dan kecepatan
pembacaan gambar disebut dengan frame rate. Semakin besar nilai frame rate maka
akan semakin halus pergerakan yang ditampilkan.Video adalah merupakan satu
medium yang berkesan untuk menyampaikan satu persembahan atau maklumat. Video dapat dibahagikan kepada dua jenis
iaitu video analog dan video digital.Video analog merupakan video yang
diaplikasikan dalam bentuk isyarat video televisyen, video tape, dan filem.
Manakala video digital pula merupakan video yang diaplikasikan melalui isyarat
video analog yang telah didigitalkan dalam bentuk format numerik.
iii.
Grafik
Grafik (berasal dari perkataan Greek γραφικός) merupakan
persembahan visual yang ditunjukkan pada permukaan seperti dinding, kanvas,
skrin komputer, kertas, papan untuk tujuan jenama, pemberitahuan, ilustrasi
atau hiburan.
Contoh grafik ialah gambar
foto, lukisan, seni tanpa ton, graf, tipografi, nombor, simbol, reka bentuk geometri, peta, lukisan kejuruteraan atau imej lain. Grafik selalunya menggabungkan teks, ilustrasi dan warna.
Grafik merupakan medium yang digunakan untuk menyampaikan
maklumat secara berkesan. Grafik merupakan lukisan atau gambar pegun yang
statik serta tidak bergerak. Terdapat dua jenis bentuk grafik iaitu grafik
vektor dan grafik bitmap. Format fail yang mewakili grafik adalah GIF (Grafik
Interchange Format), JPEG (Joint Photograhic Expert Group) dan GIF (Graphic
Interchange Format). Aplikasi yang digunakan dalam grafik mampu untuk menarik
perhatian serta menimbulkan rasa ingin lebih mendekati cara penyampaian yang
disampaikan melalui bahan grafik tersebut.
Grafik mempunyai elemen-elemen tertentu seperti garisan yang memberikan
penekanan kepada sesuatu mesej yang ingin disampaikan. Seterusnya dari segi
bentuk yang mampu memberikan kesan khas dan minat kepada persembahan. Elemen
seterusnya iaitu ruang yang memberi kesan yang baik kepada sesuatu paparan
berperanan untuk mengibangi sesuatu persembahan agar seimbang serta tidak
terlalu padat.
iv. Teks
TEKS
bermaksud Texas Essential Knowledge and Skills merupakan kurikulum rasmi K-12
oleh negara Texas dan kurikulum tersebut merupakan keperluan untuk setiap
kursus yang ditawarkan. Negara tersebut telah menstandardkan ukuran pencapaian
bagi setiap pengetahuan dan kemahiran yang telah digariskan dalam kurikulum
ini. Dalam satu sistem multimedia
interaktif, teks turut memainkan peranan yang penting dalam menyalurkan sesuatu
informasi kepada pengguna. Teks merupakan elemen multimedia yang
menjadi dasar untuk menyampaikan informasi, karana teks adalah jenis data yang
paling sederhana dan memerlukan tempat penyimpanan yang paling kecil. Teks
merupakan cara yang paling efektif dalam mengemukakan idea-idea kepada
pengguna, sehingga penyampaian informasi akan lebih mudah difahami oleh
masyarakat. Jenis-jenis teks seperti Printed Text, iaitu teks yang dihasilkan
oleh word processor atau word editor.
Scanned Text iaitu teks yang dihasilkan melalui proses scanning tanpa
pengeditan dan Hypertext iaitu jenis teks yang memberikan link ke suatu tempat
/ meloncat ke topik tertentu.
v. Animasi
Animasi ialah paparan pantas
susunan imej-imej seni 2-D atau posisi model agar menghasilkan ilusi gerakan.
Animasi ialah sejenis ilusi optik pergerakan disebabkan kejadian penerusan penglihatan, dan boleh dihasilkan
dan didemonstrasi dalam pelbagai cara. Kaedah persembahan animasi yang paling
laris ialah sebagai program wayang
gambar atau video, namun juga terdapat
cara-cara lain untuk mempersembahkan karya animasi. Animasi mampu menyampaikan sesuatu konsep yang kompleks secara visual dan
juga dinamik. Animasi
adalah simulasi gerakan yang dihasilkan dengan menayangkan rentetan frame ke
layer. Frame adalah satu gambar tunggal pada rentetan gambar yang membentuk
animasi. Menurut Foley, Van Dam, Feiner dan Hughes (1997, p1057) Animate adalah
untuk membuat sesuatu hidup, sebagian orang mengira bahawa animasi itu sama
dengan motion (gerakan), tetapi animasi mencakup semua yang mengandung efek
visual sehingga animasi mencakup perubahan posisi terhadap waktu, bentuk,
warna, struktur, tekstur dari sebuah objek, posisi kamera, pencahayaan,
orientasi dan fokus dan perubahan dalam teknik rendering.
vi. Laman Web
Laman sesawang ialah dokumen berisikam
maklumat yang boleh dilawati di Jaringan
Sejagat menggunakan pelayar
web.
Dokumen ini biasanya dihasilkan dalam bentuk HTML atau XHTML, dan biasanya mempunyai pautan-pautan ke laman lain pula. Laman web ialah dokumen
elektronik yang mendandunggi teks, grafik, audio, video dan animasi yang
mempunyai hubungan (link) dengan laman web yang lain. Tapak web dipanggil ’home
page , muka surat pertama web dinamakan dengan ’index’ dan nama panggilan web
dipanggil ’domain name’.Ciri-ciri laman web yang menarik ialah ia mudah dibaca,
mesra pengguna, tidak terlalu banyak gambar, animasi dan bunyi. Pengarangan
laman web hendaklah sesuai dengan fungsinya. Penggumaan grafik yang banyak akan
menyebabkan laman web akan susah untuk dilayari. Antara Program yang biasa
diguna untuk pengarangan Laman Web ialah, Micrisoft FrontPage, Adobe PageMill,
Macromedia Dreamweav.
No comments:
Post a Comment