TOPIK 7


JABATAN PENGAJIAN MELAYU,
IPG Kampus Tengku Ampuan  Afzan,
Kuala Lipis, Pahang.
Minggu          : 8
Subjek           : BBM 3105 Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu
  Berbantukan Komputer
Tempat          : Makmal 3
Topik                         : Mengapikasikan Model Pemprosesan Maklumat Dalam
  Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu.

Tarikh            : 18/02/13-20/02/13 (digantikan pada 21/02/13-26/02/13)
Masa              :
Bil.
Perkara
Catatan
1.
Soalan:
1. Berikan definisi Model Pemprosesan Maklumat
2. Huraikan jenis-jenis model yang boleh diaplikasikan dalam
    pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu Berbantukan
    Komputer seperti di bawah:
      i. Model Assure
      ii. Model Teori Behaviouris
-          Model Hanaffin and Peck
-          Model Addie
      iii. Model Konstuktivisme
-          Model Hipermedia
      iv. Model Pendekatan Sistem Dick dan Carey  

Sumber Rujukan :

Tarikh            :
Masa              :
Bil.
Perkara
Catatan
1.

Tugasan:
Sediakan Rancangan Pengajaran Harian berdasarkan Model ASSURE dalam proses pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu.




3.
Rumusan :

















                                                                                      


Tanda Tangan Pelajar                                Tanda Tangan Pensyarah

 ..............................................                     ...................................................
(                                                           )              (                                                     )


Tarikh : ......................................




Soalan:
1.    Berikan definisi Model Pemprosesan Maklumat

Jawapan :
Model pemprosesan maklumat menganggap ingatan manusia sama seperti komputer. Seorang pembelajar dilihat sebagai pemproses maklumat seperti mana yang dilakukan oleh komputer, iaitu menggunakan model input-output. Maklumat merupakan input yang diperoleh pelajar daripada persekitaran pembelajaran. Maklumat diproses dan disimpan dalam ingatan. Kemudian, maklumat ini boleh menjadi output melalui proses retrieval. Kajian susun atur, simpan dan dikeluarkan daripada ingatan. Operasi mental iaitu menerima, mengekod, menyimpan dan mengingat kembali maklumat atau bagaimana manusia belajar ialah pemprosesan maklumat. Model ini merupakan komponen penting dalam beberapa strategi pengajaran dan pembelajaran (Galbraith, 1994). Mengikut model pemprosesan maklumat, terdapat tiga mode ingatan yang mana pemprosesan maklumat berlaku dalam otak manusia. Tiga mode tersebut terdiri daripada daftar deria/ sensori, ingatan jangka pendek dan jangka panjang.








https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiC0r0R3aYq5n9zZL_2YnL12WD6vE18EV843vyz8Ywkv_ofXBZJ-ip2RpEBODZpVKakvWPwpgVDGHxU1wUIRrK-q0maHVv973SiN79eEce_DKFEAnHKbn_MwBvLvbnGbfUO3katYw-rgLE/s640/k.jpg
Prinsip-Prinsip Model Pemprosesan Maklumat
1) Andaian kapasiti terhad dan sekatan kepada pengaliran maklumat
2) Pengaliran maklumat dua hala
3) Kawalan eksekutif yang mengawal dan menentukan pengenkodan, penyimpanan, mengingat kembali dan lupaan.
4) Manusia disediakan secara genetik untuk memproses dan menyimpan maklumat

Empat Proses Utama Dalam Model Pemprosesan Maklumat
•         Pengenkodan
•         Penyimpanan
•         Mengigat Kembali
•         Lupaan
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjm2DOMF700U8XB98oT5n6e0c1iXH6j3BdwzMpUVmLvKiqlxhCKXKYlQ7GBwfwAHNxFLerrsOPdA5OMndfMwRaS2ywvkbrS0rxL4Ylw243ScOdDZ9U1lLaokuzPJw_r5Uw2nBQN9Y9GUkUL/s1600/M7+2.PNG
·         Fasa Penyimpanan- Kod Apabila seseorang telah berjaya memilih rangsangan yang relevan dan mempersepsikannya denga tepat, maka rangsangan itu akan dibawa oleh sistem saraf ke dalam stor ingatan jangka pendek. Di situ, rangsangan tersebut akan dikodkan dengan suatu cara yang ringkas dan tersendiri seperti merekodkan isi-isi penting dalam bentuk yang mudah disimpan.

·         Fasa Mengingat Kembali- Mencari Fasa mengingat kembali merupakan tindakan mencari maklumat atau pengalaman yang telah disimpan dalam stor ingatan jangka panjang. Tindakan ini biasanya digerakkan oleh rangsangan luaran atau motif dalaman. Misalnya seorang murid berusaha mengingat kembali apa yang telah dipelajarinya untuk menjawab soalan guru.

·          Ingatan Jangka Pendek ('Short Term Memory') Stor memori ini juga dikenali sebagai 'Ingatan Kerja' ('Working Memory'). Tempoh ingatan jangka pendek ialah 10-20 saat jika butir maklumat itu tidak diulang. Contoh: kawan kamu berikan nombor telefon dan sementara mencari kertas untuk menulisnya kamu mengulang nombor itu supaya tidak lupa. Proses ini dipanggil Ulangan Berkekalan ('Maintenance Rehearsal'). Jika kamu tidak ulang nombor itu, ia akan hilang dalam masa 10-20 saat. Lupaan dalam Ingatan Panjang ('Forgetting') Lupaan ialah kegagalan mengingat kembali sesuatu butir maklumat dengan tepat.

·         Ingatan Jangka Pendek ('Short Term Memory')
Stor memori ini juga dikenali sebagai 'Ingatan Kerja' ('Working Memory'). Tempoh ingatan jangka pendek ialah 10-20 saat jika butir maklumat itu tidak diulang. Contoh: kawan kamu berikan nombor telefon dan sementara mencari kertas untuk menulisnya kamu mengulang nombor itu supaya tidak lupa.  Proses ini dipanggil Ulangan Berkekalan ('Maintenance Rehearsal'). Jika kamu tidak ulang nombor itu, ia akan hilang dalam masa 10-20 saat.
·         Ingatan Jangka Panjang ('LongTerm Memory')
Ingatan Jangka Panjang masih menjadi tumpuan kebanyakkan kajian menyiasat cara maklumat dienkod, disimpan, diingat kembali dan lupa. Ahli-ahli psikologi seperti Freud mencadangkan bahawa segala pengalaman kita sejak dilahir disimpan dalam ingatan jangka panjang. Ini jelas sekali apabila kita masih boleh mengingat apa yang berlaku pada hari pertama sekolah. Ini bermakna maklumat tidak hilang tetapi sukar diingat .

Soalan:
2.     Huraikan jenis-jenis model yang boleh diaplikasikan dalam  pengajaran dan  pembelajaran Bahasa Melayu Berbantukan  Komputer seperti di bawah:
      i. Model Assure
      ii. Model Teori Behaviouris
-          Model Hanaffin and Peck
-          Model Addie
      iii. Model Konstuktivisme
-          Model Hipermedia
      iv. Model Pendekatan Sistem Dick dan Carey 

Jawapan :

Model ASSURE memberi fokus kepada perancangan pengajaran pembelajaran berasaskan media dalam bilik darjah. Model ini dapat membantu guru merancangan pengajaran berasaskan media dalam bilik darjah masing-masing.

Model ASSURE
Aplikasi model ASSURE mengandungi enam langkah yang dapat menjamin kejayaan.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhITkHPovFWEM8QM-4idCQ3yEAeMDkOxXvUEzK600sNSeOMgxN4S5i2mbVTDmi1bg02EJyuWcD-Y7BIzL1q1SBzvhnP6FqZkI_osHRtIH5AWDdzNhtfQSQL5HHfQ5l0Te2Zbxp4ScP3fenf/s200/ASSURE.aspx
1.            Analyse Learners (Analisis Pelajar)
2.            State Objectives ( Nyatakan objektif/hasil pembelajaran)
3.            Select methods, media and materials ( Pilih kaedah, media dan bahan
          sumber)
4.            Utilize media and materials ( Guna media dan bahan sumber)
5.            Require learner participation (Libatkan pelajar dalam pembelajaran)
6.            Evaluate and revise (Nilai dan semak semula)

1. Analisis Pelajar

Menganalisis kumpulan sasaran atau pelajar.adalah penting ntuk membantu kita merancang pengajaran pembelajaran yang sesuai bagi mereka. Pelajar dapat dianalisis berdasarkan aspek-aspek berikut:
1.            Ciri-ciri umum pelajar.
2.            Pengetahuan dan pengalaman sedia ada.
3.            Gaya belajar

Ciri-ciri umum pelajar
Ciri umum pelajar termasuklah umur, tahun, kelas, aliran, jantina, penempatan/daerah/kawasan, budaya dan seumpamanya/ Pemilihan kaedah, sumber dan bahan dapat disesuaikan dengan jenis pelajar yang dikenalpasti. Pelajar yang lemah dalam penguasaan bahasanya dapat dibantu pembelajarannya melalui penggunaan gambar, bahan konkrit dan aktiviti tanpa media cetak.

Pengetahuan sedia ada.
Setiap pelajar mempunyai pengalaman yang berbeza. Analisis pengetahuandan pengalaman sedia ada pelajar dapat membantu guru menyediakan pengajaran yang bermanfaat kepada pelajar. Guru boleh mengenalpasti pengetahuan sedia pelajar melalui ujian praunit yang akan dipelajarinya, mengkaji pencapaian pembelajaran unit terlebih dahulun mengadakan sesi soaljawab di dalam kelas. Apabila guru ada maklumat tentang pengetahuan dan pengalaman pelajar tentang topikyang akan dipelajari, mudahlah bagi guru untuk memilih pengisian sumber pembelajaran dan kaedah yang sesuai yang akan digunakan.


Gaya Pembelajaran Pelajar.
Pelajar mempunyai gaya pembelajaran yang tersendiri. Gaya pembelajaran individu merujuk kepada cara yang paling sesuai dan berkesan untuk individu itu menguasai pembelajaran. Pengetahuan tentang gaya pembelajaran pelajar dapat membantu guru merancang pengajaran dan pembelajaran yang efektif.Model Dunn dan Dunn, model Honey dan Mumford, dan model Mutiple Intelligence Gadner adalah beberapa contoh model gaya pembelajaran pelajar. Gaya pembelajaran individu mempengaruhi cara individu memproses maklumat, membentuk persepsi merupakan faktor motivasi dan tingkah laku belajar.

2. Nyatakan Objektif/Hasil Pembelajaran
Objektif pengajaran dan pembelajaran perlu dinyatakan secara jelas.Ini adalah sebagai hala tuju pengajaran dan pembelajaran.Penekanan kepada apa yang pelajar boleh buat selepas menjalani proses pembelajaran. Oleh itu objektif mesti spesifik.
Pernyataan objektif dapat membantu guru memilih media dan kaedajh penyampaian yang sesuai. Dengan itu guru dapat menentukan langkah aktiviti pemgajaran dan pembelajaran. Guru tidak mungkin dapat menilai pencapaian pelajar tanpa menyatakan objektif terlebih dahulu.

Dalam hal ini, pernyataan objektif yang baik mengandungi empat kriteria berikut:
1.            Siapakah yang hendak dicapai? (Kumpulan sasar)
2.            Apakah yang hendak dicapai? 9Apakah bentuk pelakuan baru)
3.            Bagaimana hendak dicapai? (Apakah syarat pelakuan)
4.            Aoakah tahap pencapaian minimum? (standard pencapaian)

Siapakah yang hendak dicapai? (Kumpulan sasar). Fokus penulisan objektif ialah pembelajaran.Kumpulan sasar yang dimaksudkan ialah pelajar. Pembelajaran akan berlaku sekiranya pelajar terlibat aktif dalam aktiviti pembelajaran sama ada secara mental ataupun fizikal.

Apakah yang hendak dicapai? 9Apakah bentuk pelakuan baru)
Apakah yang hendak dicapai adalah merujuk kepada pelajar.Tingkah laku yang dinyatakan dalam objektif pengajaran dan pembelajaran hendaklah yang dapat dilihat dan diukur pencapaiannya. Tingkah laku ini juga hendaklah yang wajar dan berasas situasi sebenar.Antara perkataan yang sesuai digunakan ialah
·                     melakar
·                     menamakan
·                     meramal
·                     membaca
·                     menjawab
·                     melukis
·                     menilai
·                     melabel
·                     menjelas

Situasi dan Syarat Perlakuan
Apakah syarat pelakuan? Pencapaian objektif pengajaran dan pembelajaran hendaklah termasuk syarat bagaimana tingkahlaku itu baru yang dapat diperhatikan.Penyataan syarat pencapaian objektif ini dapat membantu guru menyediakan suasana, langkah pengajaran dan pembelajaran.

Bagaimana hendak dicapai? (Apakah syarat pelakuan)
Situasi atau syarat pelakuan bermaksud penyataan pencapaian syarat objektif dapat membantu guru menyediakan suasana, langkah-langkah pembelajaran dan media yang sesuai.

Aoakah tahap pencapaian minimum? (standard pencapaian).
Darjah pencapaian minimum atau standard pencapaian merujuk kepada darjah ketepatan, kualiti atau kuantititingkah laku, tempuh masa yang ditetapkan dan sebagainya.Penyataan pengukuran pencapaian ini akan membolehkan guru menyediakan tindak susulan bagi membantupelajar yang belum mencapai objektig pengajaran dan pembelajaran dalam bentuk aktiviti pemulihan dan juga aktiviti pengayaan. Penulisan tahap pencapaian boleh dalam bentuk kualitatif atau kuantatif. Contoh penulisan objektif pengajaran dan pembelajaran.

Pada akhir pengajaran dan pembelajaran pelajar dapat
·                     Melabel nama negeri-negeri yang diketuai oleh sultan pada lakaran peta Malaysia sekurang-kurannya 7 dari 9 negeri dengan betu.
·                     Menamakan secara lisan sekurang-kurangnya tujuh negeri di Malaysia yang mempunyai sultan.

3. Pemilihan Kaedah, Media dan Bahan Sumber

Setiap perancangan pengajaran yang baik akan memerlukan pemilihan media, kaedah dan bahan sumber dibuat secara sistematik dan terancang. Proses pemilihan tersebut merangkumi aspek-aspek berikut:
·                     Membuat keputusan tentang kaedah yang paling sesuai dengan objektif yang
         hendak dicapai.
·                     Memilih format media yang sesuai dengan kaedah yang dipilih.
·                     Memilih, mengubahsuai atau mereka bentuk bahan sumber pembelajaran.

Menurut Mc Alpine & Wetson (1994) dipetik oleh Hwinich et al (1999), untuk memilih bahan sumber yang sesuaim soalan-soalan berikut perlu ditanya.
·                     Adakah bahan ini menepati kurikulum?
·                     Adakah isipelajaran menepati kurikulum?
·                     Adakah laras bahasanya jelas?
·                     Adakah bahan ini menarik dan dapat memotivasikan pelajar?
·                     Adakah bahan ini dapat menarik pelgelibatan pelajar?
·                     Adakah bahan ini berkualiti?
·                     Adakah bukti yang menunjukkan bahan ini berkesan?
·                     Adakah bahan ini bebas daripada iklan dan kecenderungan memihak?
·                     Adakah ada panduan pengguna?

Memilih bahan sumber sedia ada yang menepati kriteria dan objektif pengajaran dan pembelajaran dapat menjimatkan masa.

4. Gunakan Media dan Bahan Sumber
Langkah seterusnya ialah bagaimana media dan bahan sumber pengajaran dan pembelajaran dapat dimanfaatkan oleh guru dan pelajar. Bagi memasyikan kejayaan penggunaan media dan bahan, sumber tindakan-tindakan berikut perlu dilakukan oleh guru.

Semak/pratonton/kaji bahan sumber sebelum digunakan di dalam kelas. Guru hendaklah menhkaji/menyemak/menonton bahan sumber yang telah dipilih sebelum digunakan. Ini dapat membantu guru memastikan bahan tersebut nemar-benar sesuai dengan kumpulanpelajarm objektif pengajaran dan pembelajaran.
·                     Sediakan bahan untuk penggunaan dalam kelas.
·                     Sediakan persekitaran yang sesuai untuk pembelajaran.
·                     Sediakan pengalaman pembelajaran bagi pelajar.

5. Libatkan pelajar dalam pembelajaran.
Sesuatu pembelajaran yang melibatkan pelajar beraktiviti atau berfikir secara aktif akan menghasilkan perubahan tingkah laku yang kekal. Ini disokong oleh semua teori pembelajaran seperti teori behavioris dan juga teori kognitif. Pengalaman rasa berjaya pelajar akan dapat mengekalkan motivasi pelajar terhadap aktiviti pembelajaran. Latihan dalam bentuk perbincangan, latih tubi, latihan bertulis, permainan bahasa dan sebagainya dapat terus mengekalkan pengelibatan pelajar dalam aktiviti pembelajaran.

Penyediaan media dan bahan sumber yang sesuai sebenarnya dapat membantu dan mengekalkan pengelibatan pelajar dalam ptoses belajar, Gambar foto, slaidm gambar bersiri, video dapat mencetuskan perbincangan dalam kumpulan, dapat menjana idea dan juga aktiviti penyelesaian masalah.

6. Nilai dan Semak Semula
Ini merupakan langkah terakhir dalam Model ASSURE. Sebenarnya langkah ini menyentuh dua aspekpenilaian aiitu penilaian pembelajaran dan penilaian pengajaran. Penilaian seharusnya dibuat sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran untuk memastikan pemilihan objektif, media dan bahan sumber sesuai dengan keupayaan pelajar.

No comments:

Post a Comment